dinsdag 22 november 2011

CONCEPT INTERACTIEVE MAGAZINES

Het is een tijd een beetje stiller geweest op deze blog dan normaal. Dit komt omdat ik in de afgelopen weken zeer goed wilde weten wat ik wil doen voor mijn scriptie en mijn eindproject. Ik heb mij tijdens de laatste 2 weken vooral bezig gehouden voor het vak Nieuwe Media, omdat ik het onderzoek dat ik doe voor dit vak wil doortrekken bij mijn masterproject.

Mijn onderzoek gaat over interactieve magazines op de iPad en specifiek over de digitale mogelijkheden die de iPad kan bieden. Ik was vertrokken vanuit mijn vorig onderzoek, nl beweging in mode. Zo legde ik de link met een modemagazine en het bewegen/navigeren op een iPad. Misschien kan de inhoud van de magazine ook gaan over beweging in mode.

Mijn onderzoeksvraag:

Hoe kunnen we optimaal gebruik maken van de mogelijkheden van de drager bij iPad magazines, zodat deze magazines een meerwaarde krijgen?

Korte samenvatting van mijn onderzoeksmethode

Eerst heb ik een breed onderzoek gedaan waarbij ik op zoek ging naar artikels over de ipad in het algemeen en de ipad als drager en de ipad als drager van digitale magazines.

Daarna ben ik op zoek gegaan naar redenen waarom en hoe magazines op iPad een meerwaarde kunnen geven op analoge magazines

Vervolgens ging ik kijken naar de verwachtingen die mensen hebben over digitale magazines op de iPad.

Dan ben ik op zoek gegaan naar cijfermateriaal om aan te tonen wat gebruikers verlangen van digitale magazines en van de iPad.

Op dit moment ben ik bezig met een onderzoek naar analoge en digitale magazines om zo te ondervinden hoe ze zijn opgebouwd.

Uiteindelijk wil ik ontdekken en ondervinden hoe we door gebruik van digitale technieken de 'user experience' naar een hoger niveau kunnen brengen, zodat we een nieuwe vormgeving en een grotere interactiviteit bekomen en de aandacht van de lezer kunnen opwekken en behouden.


Interactieve magazines

Ik wil even kort duidelijk formuleren wat ik bedoel met interactieve magazines:

Een digitaal, interactief magazine is niet gelijk aan de duizenden digitale replica’s van print publicaties die ontstaan zijn door het omzetten van inhoud van een print magazine naar een ‘digitale page-turning’ document

Digitale interactieve magazine = de volgende generatie van digitale magazines, die vanaf het begin bedoeld zijn om digitaal te dienen

Ze zijn ontworpen om te leven en om te concurreren in de interactieve mediawereld

Een digitaal magazine is niet gelijk aan een gedigitaliseerd print magazine:

1. Interactieve magazines zijn ontworpen om te concurreren voor de aandacht van online lezers niet voor print-lezers

2. Interactieve magazines zijn ontworpen voor een gemakkelijkere interactie tussen lezers en de magazine, niet slechts éénrichtingsverkeer in het overbrengen van content

bv lezers kunnen contact opnemen met de schrijvers door klikbaar e-mailadres onderaan een artikel (cfr Sporting News Today)

bv een vraag in het digitaal magazine die lezers kunnen beantwoorden. De resultaten zullen verschijnen in de volgende editie (cfr Ophthalmology Times Digest Europe)

bv Nieuwjaarsresoluties opsturen (cfr VIVmag)



Mode als thema

de reden dat ik gekozen heb om rond mode te werken is door persoonlijke interesse. Ik doe ook een avondopleiding modeontwerp

door dit thema is het ook mogelijk om een creatief en experimenteel eindproduct te creëren, omdat de modewereld gevoelig is aan visuele communicatie. ze begrijpt en waardeert de belangrijkheid van het creëren van een vormgeving


Persoonlijke beweegreden:

-De reden dat ik gekozen heb om een onderzoek te doen rond digitale magazines is doordat zo een magazine een samenvoeging is van creatieve elementen: het bevat typografie, fotografie, video, animatie, branding, interactiviteit,…

-Gebrek aan goede publiciteitsinitiatieven

-Proberen de industrie vooruit te helpen

Mijn doel:

-Verrijkende lezerservaring

-Onbewust de informatie opnemen

-experimenteren, hedendaagse limieten verhogen,

experimenteren met de technische mogelijkheden om een meerwaarde te creëren voor de vertelkunst (zoeken naar nieuwe manier van verhalen vertellen), Samenvoegen van verschillende vertelkunsttechnieken tot iets nieuw

-In het brein van de lezers kruipen terwijl zij aan het lezen zijn

-Dit device is geen pagina maar een beeldscherm, focussen op het lezen op een beeldscherm

-Zoveel meer bieden dan het geschreven woord (Betrekken van kunst en muziek)

-Achteruit zitten, bijna niet beseffen dat je interactief omgaat met deze verhalen

Zo nu ik redelijk duidelijk weet wat ik wil doen, kan ik er volledig invliegen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten