‘Today Vogue is much more than a magazine it is a superbrand,’ zegt Anna Wintour (hoofdredactrice van Vogue). De innerlijke kenmerken van Vogue moeten trouw blijven aan zichzelf. Het doel moet steeds hetzelfde blijven: vieren wat mooi, creatief, innovatief en spannend is. Dit moet gebeuren in samenwerking met de meest getallenteerde artiesten. Dat is waarom we houden van Vogue!
Een mijlpaal in het uitzicht van Vogue, nu en altijd al geweest, is de engergie dat het brengt bij mode. Vogue hanteert een proces dat de sterkste ideeën intensifieert en de rest uitfiltert. Vogue steunt het verleden, het heden en de toekomst van de mode over geografische, politieke en religieuze grenzen.
‘A magazine like ours shoud be positive about fashion. It’s a newspapers’ job to critique fashion shows. Our approach is to create a positive message and de-emphasize other things we don’t find significant. That does not imply a narrowness of content or a conservative tendency to stay with the tried-and-tested. On the contrary, Vogue scans the broadest horizons: everyting that happens in fashion is of interest to our readers. We’ve backed a lot of designers before they came famous like John Galliano and Marc Jacobs or the new crop of young Americans like Proenza Schouler and Zac Posen. But if there is a subject or a person that will matter in fashion we find it first, and report it, from our own angle.’ zegt Anna Wintour. ‘Vogue represents the gold standard in cultural taste. We may be a superbrand, but, like all creative enterprises, we always retain a little mystery-even to ourselves.’
Structuur van het magazine:
3 major editorial-visual areas:
-FOB (front of the book in internal magazine jargon):advertenties die tussen articles worden geplaatst. Nieuwsartikels over mode, culturele section, artikels over voeding, gezondheid en fitness + 2 columns.
-COB (the well, the center of the book): lange teksten, ongestoord door advertenties
Interviews met ontwerpers, artiesten, celeberties en persoonlijkheden van dat moment, arikels over de culturele wereld en verhalen over ‘huis en tuin’ met bijpassende foto's
-BOB (back of the book) advertenties
Index, een praktische shopping sectie dat volgens de managing editor Laurie Jones ‘is not a mere catalog of merchandise but an informative editorial product, containing the chicest items and accesoires that have been carefully selected bij Vogue editors’ het eindigt met een one-page ‘last look’, dit is normaal opgedragen aan een enkle, luxueus modeaccesoire.
Cover: consequent + ze moeten aantrekkelijk zijn en een immediacy hebben. Zowel het logo (als ook vaak het hoofd van het covermodel) zo hoog mogelijk plaatsen op de cover om ervoor te zorgen dat lezers de magazine meteen herkennen. De hoofdtitel moet in de linkerbovenhoek staan omdat dat dit te plaats is waar het oog van de lezer als eerste naartoe gaat.
Cover celebrity:
Worden nooit betaald (ze doen dit voor eigen promotie of bv als promotie van een film waar ze een rol in spelen)
Ze moeten relevant zijn met een artikel dat in die editie verschijnt
Ze moet gemakkelijk herkenbaar zijn
Ze moet passen bij het visuele beeld van Vogue: stijlvol, sophisticated en elegant
Er wordt eerst getest hoe populair een covermodel is
De celebrity moet akkoord gaan met de kledij en de cover look
Charles Churchward is de design director van Vogue. Hij zegt het volgende: ‘My design philisophy at Vogue is based on a very simple set of rules. First of all, I don’t want it to be pure design. Second, it should not be too trendy, because when you’re working for the fashion world, where trends change all the time and are in constant movement, someting has to stay stable in the packaging. And I’m basically a packager as much as a designer. I have to make a package that is familiar to everbody at all times. Therefore there are a few chosen typeafces, there are a few chosen formats. My approach is to react to the photographs first. I would never do a design without looking first at the photos, one of the many useful things I learned from Alex Liberman.’ (Amerikaanse uitgever, schilder en beeldhouwer die art director Vogue was bij Vogue)
Even samenvatten wat Vogue is: een magazine die staat voor elegantie, stijl, sophistication, persoonlijkheid en intellegentie. Hun publiek kan al deze bovenstaande elementen decoderen, begrijpen en appreciëren niet alleen van een mode (fashion point of view) maar ook van een bredere kijk. Het zijn mensen die interesse hebben het visuele en in mode, maar ook in ander wereldnieuws. Ze willen weten of hoeden terug in zijn en waar de taille moet liggen, maar willen ook verrast worden.
Met dank aan het boek ‘In Vogue – The illustrated history of the world’s most famous fashion magazine’ van Nobrerto Angeletti en Alberto Oliva.
Angeletti, N. & Oliva, N., (2004) ‘In Vogue - The illustrated history of the world’s most famous fashion magazine’. New York, Rizzoli International Publications, Inc.
-zowel voor horizontaal als verticaal ontworpen
-scrolable text
-alleen passief
-zeer weinig interactiviteit
-ongeveer dezelfde beleving als bij analoge magazines
-geen motion graphics
-grid bepaald
-leesbaarheid op het eerste gezicht in orde (passend lettertype logo Vogue bij thema mode, broodtekst gaat ook goed samen met lettertype logo)
-extra videomateriaal
-duidelijk menu + navigatie
-redelijk statisch
-weinig vernieuwing
>> hoort bij categorie 2: er wordt wel een kleine meerwaarde gecreëerd, maar het lezersniveau wordt niet echt naar een hoger niveau gebracht. Er wordt te weinig gebruik gemaakt van de digitale mogelijkheden van de drager
Bij deze en deze editie zien we ook zeer weinig meerwaarde, vooral bij de tweede zijn bijna alle spreads opgebouwd zoals we ze zouden zien in een analoge magazine
Sorry als je de eerste halve minuut naar de enorm cliché effecten moet kijken van een advertentie :)
Vogue magazine is ook anders opgebouwd in andere landen (Groot-Brittanië)
✖●✖●
Geen opmerkingen:
Een reactie posten