dinsdag 4 oktober 2011

Mindmap

Ik wil nog even terugkomen op mijn eerste bericht, want het is me nog niet duidelijk wat ik juist als onderzoeksvraag zal kiezen. Ik ben constant bezig met het zoeken naar een mogelijk masterproject waarvan ik denk: 'Ja dit is het! Dit is echt iets voor mij!'. Nu ik een jaartje ouder ben (sinds gisteren) ben ik hopelijk ook wat wijzer en zal mijn onderzoeksvraag niet lang meer achterblijven :) Ik wil veel tijd en denkwerk steken in het zoeken naar een goed onderwerp. Maar omdat er zoveel mogelijkheden zijn is het allemaal een beetje chaos geworden. (Geen zorgen dat overkomt me meer :)

Om het allemaal wat duidelijker te maken voor mijzelf heb ik een schema gemaakt waarin sleutelwoorden omschrijven wat ik zeker wil doen met mijn masterproject.


























Wat ik graag wil leren dit jaar:
- Bijleren After Effects (en het gebruiken van effecten in het algemeen)
- 3D (cinema 4D of bijleren max 3DS)
- aanpakken van commerciële opdracht (maar binnen dit masterproject toch vernieuwend,
creatief en experimenteel aanpakken)

Het lijkt me ook leuk om mijn avondopleiding modeontwerp te combineren met mijn masteronderzoek in grafisch ontwerp. Bij modeontwerp werken wij rond de derde triënnale in Hasselt. Deze heeft als onderwerp 'Superbodies' (http://www.superbodies.be/). We gaan dit jaar dus (menselijke) houdingen en bewegingen omzetten in kledingstukken. Ik kan bv ook onderzoek doen naar geanimeerde catwalks of decors. Bij het opzoeken zag ik dat er wel al heel wat gedaan is met deze combinatie. Ik stootte zo bv op dit geweldige filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=2dYuMEo8EOA (Dit is toch gewoon subliem!) Ook het maken van een preview van een collectie is een interessant idee. Bv dit filmpje van een collectie van Christophe Coppens. http://www.christophecoppens.com/ Ik vind wel dat je veel verder kan gaan dan wat ze in dit filmpje gedaan hebben.

Een ander idee kreeg ik toen ik aan het nadenken was over online shoppen en de problemen die het met zich meebrengt. Ken je het ook niet wanneer je een mooie T-shirt besteld op een website en bij het passen merk je dat het T-shirt te kort is? Bij het aankopen van kleren op het internet weet je niet of je de goede maat koopt en of het kledingstuk je goed staat. Dit zou verholpen kunnen worden door de klant een 3D-model van zichzelf te laten bouwen en dit model de gewenste kleren te laten passen. Ik dacht dat deze toepassing nog niet bestond, maar na enkele minuten surfen op het web vond ik al een vb van wat ik in gedachte had. (lap! jammer) http://www.mvm.com/cs/shopForLooks/Default.aspx?endpoint=personalize Het idee is dan niet meer helemaal vernieuwend, maar ik denk dat er zeker ruimte is voor verbetering.

Toch heb ik op dit moment niet helemaal het gevoel dat dit is wat ik wil doen als masterproject. Ik ben er van overtuigd dat ik iets met video en animatie wil doen en liefst in 3D. Het idee van het werken voor televisie blijft me ook intrigeren. Dan stel ik mijzelf wel de vraag of ik hierin iets kan maken dat genoeg toekomstgericht is, omdat het aantal uren dat jongeren voor de televisie spenderen blijft dalen. Maar langs de andere kant denk ik dat dit het geschikte moment is om nog iets te maken voor de televisie, omdat er in je masterproject geen (commerciële) grenzen zijn waar je rekening mee moet houden. Idents zoals dit: http://www.youtube.com/watch?v=gm3UMFBowSk zorgen ervoor dat de wereld van de televisie mij sterk intrigreerd. (love it!)

Enkele mogelijke onderzoeksvragen die bij mij opkomen zijn:
- Is er een toekomst voor 'television graphics'?
- Hoe kan je een 'goede' ident maken voor een televisiezender?
Binnen dit onderwerp zou ik dan onderzoek willen doen naar het verschil op grafisch vlak
tussen de commerciële en de openbare omroep. Ook het verschil tussen de soorten zenders en
het verschil tussen landen.

Laat me gerust weten als je mij misschien een beetje kan verderhelpen! Ik probeer zo snel mogelijk mijn onderzoeksvraag mee te delen.
So please stay tuned!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten