donderdag 6 oktober 2011

Inspiratie beweging

Het lijkt erop dat ik eindelijk beslist heb in welke richting ik wil gaan met mijn masterproject. Maar ik ga nog niet meteen de ‘happy dance’ doen, want ik heb nog geen onderzoeksvraag geformuleerd. Het lijkt me het interessante om te werken rond het project ‘super bodies’ (waar ik ook rond werk bij mijn avondopleiding modeontwerp) Nu denk je waarschijnlijk dat ik gewoon te lui ben om een nieuw onderwerp te kiezen :p maar zo is het niet gegaan. Het lijkt me echter zeer boeiend om 2 richtingen met elkaar te combineren. In deze opleiding gaan we (menselijke) bewegingen en houdingen vertalen naar een installatie die geplaatst kan worden op een menselijk lichaam. Op dit moment zijn we bezig met het creëren van een mood board (je weet wel zo een stuk karton waar je alles van inspiratie op kan kleven om ervoor te zorgen dat er minder chaos is in je hoofd). Ik maak eigenlijk voor elke (grafische) opdracht een digitaal mood board, om op die manier visueel duidelijkheid te bekomen. Maar deze keer gaat het nog wat verder dan gewoon een hoop inspiratie samen te gooien. Nu moet het geheel ook een duidelijke sfeer, goede compositie en creatieve technieken bevatten. Vanuit dit mood board ben ik, voor mijn masterproject, verder gaan zoeken naar meer inspiratie rond dit onderwerp. Zo vond ik al heel wat vbn in vrije kunsten, dans, juweelkunst, animatie, grafisch ontwerp en mode. Een aantal afbeeldingen heb ik samengevoegd in een digitaal bestandje. Dit is een verzameling van afbn die voor mij beweging oproepen in de wereld van de mode:


























Deze assemblage is een verzameling van werken van kunstenaars, ontwerpers en fotografen die bezig zijn met het illustreren van bewegingen en houdingen van het (menselijk) lichaam:


























Voor meer inspiraties ben ik tientallen blogs en zoekmachines aan het afgaan. Als je wil volgen welke afbeeldingen ik allemaal verzamel, kan je surfen naar deze link: http://weheartit.com/Sidewalks/sets/406661-movement

Nu ben ik op zoek naar meer animaties/filmpjes rond dit onderwerp. Ik ben ook bezig met het formuleren van een welgevormde onderzoeksvraag.

Ik ben er mij wel volkomen van bewust dat ik geen wetenschappelijke scriptie kan opstellen en dat het schrijven van een creatief artikel geen lachertje zal worden. Maar over verdere details over mijn scriptie later meer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten